Derfor beder vi om dine oplysninger

Vi har brug for din hjælp til at sikre, at dine oplysninger hos os er opdaterede, blandt andet for at forhindre økonomisk kriminalitet. Derfor har du måske netop fået et brev fra os, hvor vi beder dig om at udfylde en blanket.

Du kan læse mere om baggrunden her på siden og finde svar på nogle af de spørgsmål, vi ofte modtager.

Udfyld blanketten her:
Blanket KDK 
Åbner i nyt vindue
BLANKET: DINE OPLYSNINGERÅbner i nyt vindue


Husk NemID nøglekort
Husk at have dit NemID nøglekort og kopi af billed- og adresselegitimation klar.
Bemærk, at du skal bruge dit nøglekort to gange - først til at identificere dig, og dernæst til at underskrive den udfyldte blanket. 

Om blanketten
Du udfylder blanketten via en sikker forbindelse på vores samarbejdspartner Visma Addos platform. Visma Addo har samme forpligtelser, som vi har, ift. behandling af personfølsomme oplysninger. Læs mere om sikkerhed hos Visma Addo herÅbner i nyt vindue.

Vi takker for din hjælp med at forhindre økonomisk kriminalitet.

Beskyttelse mod hvidvask Spørgsmål & Svar Beskyttelse mod hvidvask

Derfor stiller vi spørgsmål

Vi skal beskytte vores kunder, vores selskab og samfundet mod hvidvask og anden økonomisk kriminalitet. Alle pensionsselskaber skal indhente en række grundlæggende oplysninger om kunderne, fordi vi skal være sikre på, at vi har kontakt til den rigtige person. 

Vi skal også kunne dokumentere, at vi har set billed- og adresselegitimation for alle vores kunder. Dette er også en ekstra sikkerhed for dig. 

Spørgsmål & Svar
Hvorfor skal jeg give jer oplysningerne?
Svar:

Vi har brug for information fra dig til vores løbende arbejde med at beskytte dig, vores andre kunder, deres selskaber og samfundet mod økonomisk kriminalitet. 

Alle danske pensionsselskaber skal indhente en række grundlæggende oplysninger om kunderne, og derfor beder vi dig om at udfylde blanketten. 

Du kan læse mere om lovgivningen på www.retsinformation.dkÅbner i nyt vindue og på Finanstilsynets hjemmeside.Åbner i nyt vindue

Hvordan bruger I mine oplysninger?
Svar:

Vi bruger dine oplysninger og legitimation til at sikre os, at det er den rigtige person, vi har kontakt med.

Nogle af spørgsmålene stiller vi for at sikre, at pensionsopsparingen ikke misbruges til økonomisk kriminalitet.  

Alle de oplysninger, vi modtager, behandler vi fortroligt ud fra de danske regler om beskyttelse af persondata.

Hvad sker der, hvis jeg ikke giver jer oplysningerne?
Svar:

Hvis du har problemer med at forstå spørgsmålene, eller udfylde vores blanket, vil vi meget gerne hjælpe dig videre. Du er velkommen til at ringe til os på 70 33 34 40.  

Hvis du vælger ikke at svare på spørgsmålene, kan det eventuelt få betydning for den måde, du fremover vil kunne indbetale til og få udbetalt penge fra din pensionsopsparing. 

Jeg er ikke ny kunde, så hvorfor skal jeg give jer informationer nu?
Svar:

Vi er klar over, at det kan virke underligt, at du skal svare på spørgsmål og legitimere dig, hvis du har været kunde i flere år. Men det er nødvendigt, at du løbende hjælper os med, at vores information om dig er opdateret.

Jeg har allerede givet oplysninger til Nordea Bank - hvorfor skal jeg gøre det igen?
Svar:

Nordea og Nordea Liv & Pension er to forskellige juridiske enheder, og vi må derfor ikke udveksle vores kunders oplysninger med hinanden.

Hvordan kontakter I mig?
Svar:

Hvis du har sagt ja til, at vi må skrive til dig via e-Boks, vil der være der, vi skriver til dig. Ellers får du et brev med posten. 

Hører du ikke fra os, kan det være fordi, vi allerede har de oplysninger, vi har brug for. Du behøver derfor ikke at gøre noget, medmindre vi kontakter dig. 

Hvorfor har jeg ikke modtaget et brev fra jer, ligesom min kollega har?
Svar:

Vi har ikke sendt breve til alle vores kunder samtidig. For at kunne følge med i alle jeres besvarelser, sender vi brevene afsted over nogle uger.

Hvis vi mangler oplysninger om dig, kan du derfor modtage brevet før eller efter, fx din kollega får det.

Hvilken type legitimation skal jeg sende til jer?
Svar:

Vi har brug for en kopi af fx dit pas eller kørekort, men du kan også sende andre former for billedlegitimation, som er udstedt af danske eller udenlandske myndigheder. Vi skal også have dokumentation for din adresse, fx en kopi af dit sundhedskort (sygesikringsbevis). 

Kontakt os gerne, hvis du har problemer med dit billed- eller adresselegitimation.