Blanket: Nytegning - Kend din kunde

Når du skal udfylde denne blanket, skyldes det, at alle pensionsselskaber skal indhente en række grundlæggende oplysninger om alle kunder, for at bidrage til at forhindre hvidvask og økonomisk kriminalitet.

Hvis vi ikke modtager dine oplysninger, kan vi ikke etablere din pensionsordning.

Husk NemID nøglekort  
Husk at have dit NemID nøglekort og kopi af billed- og adresselegitimation klar.  
Bemærk, at du skal bruge dit nøglekort to gange - først til at identificere dig, og dernæst til at underskrive den udfyldte blanket. 

Om blanketten 
Du udfylder blanketten via en sikker forbindelse på vores samarbejdspartner Visma Addos platform. Visma Addo har samme forpligtelser, som vi har, ift. behandling af personfølsomme oplysninger. Læs mere om sikkerhed hos Visma Addo herÅbner i nyt vindueÅbner i nyt vindue.

Vi takker for din hjælp med at forhindre økonomisk kriminalitet. .

Beskyttelse mod hvidvask Spørgsmål & Svar Legitimation Beskyttelse mod hvidvask

Derfor stiller vi spørgsmål

Vi skal beskytte vores kunder, vores selskab og samfundet mod hvidvask og anden økonomisk kriminalitet. Alle pensionsselskaber skal indhente en række grundlæggende oplysninger om kunderne, fordi vi skal være sikre på, at vi har kontakt til den rigtige person. 

Vi skal også kunne dokumentere, at vi har set billed- og adresselegitimation for alle vores kunder. Dette er også en ekstra sikkerhed for dig. 

Spørgsmål & Svar
Hvorfor skal jeg give jer oplysningerne?
Svar:

Vi har brug for information fra dig til vores løbende arbejde med at beskytte dig, vores andre kunder, deres selskaber og samfundet mod økonomisk kriminalitet. 

Alle danske pensionsselskaber skal indhente en række grundlæggende oplysninger om kunderne, og derfor beder vi dig om at udfylde blanketten. 

Du kan læse mere om lovgivningen på www.retsinformation.dkÅbner i nyt vindue og på Finanstilsynets hjemmeside.Åbner i nyt vindue

Hvordan bruger I mine oplysninger?
Svar:

Vi bruger dine oplysninger og legitimation til at sikre os, at det er den rigtige person, vi har kontakt med.

Nogle af spørgsmålene stiller vi for at sikre, at pensionsopsparingen ikke misbruges til økonomisk kriminalitet.  

Alle de oplysninger, vi modtager, behandler vi fortroligt ud fra de danske regler om beskyttelse af persondata.

Hvad sker der, hvis jeg ikke giver jer oplysningerne?
Svar:

Hvis du har problemer med at forstå spørgsmålene, eller udfylde vores blanket, vil vi meget gerne hjælpe dig videre. Du er velkommen til at ringe til os på 70 33 99 99Åbner i nyt vindue.  

Hvis du vælger ikke at svare på spørgsmålene, kan det eventuelt få betydning for den måde, du fremover vil kunne indbetale til og få udbetalt penge fra din pensionsopsparing. 

Jeg er ikke ny kunde, så hvorfor skal jeg give jer informationer nu?
Svar:

Vi er klar over, at det kan virke underligt, at du skal svare på spørgsmål og legitimere dig, hvis du har været kunde i flere år. Men det er nødvendigt, at du løbende hjælper os med, at vores information om dig er opdateret.

Jeg har allerede givet oplysninger til Nordea Bank - hvorfor skal jeg gøre det igen?
Svar:

Nordea og Nordea Liv & Pension er to forskellige juridiske enheder, og vi må derfor ikke udveksle vores kunders oplysninger med hinanden.

Hvordan kontakter I mig?
Svar:

Hvis du har sagt ja til, at vi må skrive til dig via e-Boks, vil der være der, vi skriver til dig. Ellers får du et brev med posten. 

Hører du ikke fra os, kan det være fordi, vi allerede har de oplysninger, vi har brug for. Du behøver derfor ikke at gøre noget, medmindre vi kontakter dig. 

Legitimation

Som kunde hos Nordea Liv & Pension kan du også opleve, at du skal udfylde en legitimationsblanket. Loven kræver, vi at kender vores kunder og i den forbindelse skal vi kunne dokumentere, at alle vores kunder er legitimeret. Nordea Liv & Pension følger den danske lovgivning og beder om følgende legitimationsformer:

  • Pas eller kørekort 
        og
  • Sundhedskort

Har du ikke ovenstående legitimationsformer, kan du læse om andre muligheder for legitimering herunder:

Alternativ til pas eller kørekort:

  • Gyldigt nationalt-ID
  • Dansk asylkort
  • Dansk udstedt opholdstilladelse
  • Politi-ID
  • Militær-ID

Alternativ til sundhedskort:

  • Fødselsattest
  • Navneattest

Har du ikke disse dokumenter, er du velkommen til at kontakte os og få oplyst andre muligheder.

Har du spørgsmål?

Du er altid velkommen til at ringe til vores kundecenter på 70 33 99 99.

Vi er af loven påkrævet, at vi kender vores kunder og i den forbindelse skal vi kunne dokumentere, at alle vores kunder er legitimeret. Nordea Liv & Pension følger den danske lovgivning og beder om følgende legitimationsformer på reelle ejere og/eller bestemmende personer:

  • Pas eller kørekort 
        og
  • Sundhedskort

Har du ikke ovenstående legitimationsformer, kan du læse om andre muligheder for legitimering herunder:

Alternativ til pas eller kørekort:

  • Gyldigt nationalt-ID
  • Dansk asylkort
  • Dansk udstedt opholdstilladelse
  • Politi-ID
  • Militær-ID

Alternativ til sundhedskort:

  • Fødselsattest
  • Navneattest

Har du ikke disse dokumenter, er du velkommen til at kontakte os og få oplyst andre muligheder.

Har du spørgsmål?

Du er altid velkommen til at ringe til vores kundecenter på telefon 70 33 99 99.