Derfor stiller vi spørgsmål

Jo bedre vi kender dig, jo bedre kan vi skræddersy vores rådgivning til dig. Vi stiller alle vores kunder spørgsmål, da vi som en troværdig samarbejdspartner gerne vil etablere og opretholde langvarige kunderelationer. 

Nogle spørgsmål stiller vi dog af andre årsager.

Hvorfor stiller vi spørgsmål? Privat: Sådan gør du Virksomhed: Sådan gør du Hvorfor stiller vi spørgsmål?

Beskyttelse mod hvidvask

Vi arbejder proaktivt for at beskytte både vores kunder, vores selskab og samfundet generelt mod kriminelle handlinger som hvidvask og finansiering af terrorisme. Vi tager vores samfundsansvar alvorligt og har derfor indført nye procedurer og regler for at bekæmpe hvidvask og terrorfinansiering.

Nordea Liv & Pension er sammen med de andre danske finansielle virksomheder underlagt en række krav i hvidvaskloven. Du kan derfor som kunde opleve, at du skal udfylde en Kend din kunde-blanket samt legitimere dig ved:

  • Oprettelse af kundeforhold
  • Ændring af kundeforholdet
  • Udbetaling

Hvad betyder det?

Den danske lovgivning kræver, at Nordea Liv & Pension har en særlig opmærksomhedspligt. Opmærksomhedspligten består af, at vi skal kende alle vores kunder. Du kan som kunde opleve, at du skal legitimere dig, selv om du har været kunde hos os i mange år. Det skyldes, at vi skal være sikre på, at det er den rigtige person, vi har kontakt til, og derfor fungerer det også som en sikkerhed for dig.

Vi håber på din forståelse og samarbejde.

Privat: Sådan gør du

Når du skal udfylde en Kend din kunde-blanket, skyldes det, at Nordea Liv & Pension skal overholde lovgivningen. Kend din kunde-blanketten indeholder blandt andet spørgsmål om:

  • Navn, adresse og CPR nr.
  • Skattepligtigt land
  • Statsborgerskab
  • Formål med kundeforholdet
  • Beskæftigelse
  • Oprindelse af penge til pensionsordning

Blanketter

Nytegning  (Kend din kunde og legitimation)
Udbetaling  (Kend din kunde og legitimation)
Indbetaling  (Kend din kunde og legitimation)
Tilbagekøb  (Kend din kunde og legitimation)
Nytegning  (Kend din kunde)
Udbetaling  (Kend din kunde)
Indbetaling  (Kend din kunde)
Tilbagekøb  (Kend din kunde)
Legitimation  (Legitimation)

Som kunde hos Nordea Liv & Pension kan du også opleve, at du skal udfylde en legitimationsblanket. Loven kræver, vi at kender vores kunder og i den forbindelse skal vi kunne dokumentere, at alle vores kunder er legitimeret. Nordea Liv & Pension følger den danske lovgivning og beder om følgende legitimationsformer:

  • Pas eller kørekort 
        og
  • Sundhedskort

Har du ikke ovenstående legitimationsformer, kan du læse om andre muligheder for legitimering herunder:

Alternativ til pas eller kørekort:

  • Gyldigt nationalt-ID
  • Dansk asylkort
  • Dansk udstedt opholdstilladelse
  • Politi-ID
  • Militær-ID

Alternativ til sundhedskort:

  • Fødselsattest
  • Navneattest

Har du ikke disse dokumenter, er du velkommen til at kontakte os og få oplyst andre muligheder.

Har du spørgsmål?

Du er altid velkommen til at ringe til vores kundecenter på 70 33 99 99.

Virksomhed: Sådan gør du

Når I som virksomhed skal udfylde en Kend din kunde-blanket, skyldes det, at Nordea Liv & Pension skal overholde lovgivningen. Kend din kunde-blanketten indeholder blandt andet spørgsmål om:

  • Virksomhedsnavn, virksomhedsform
  • Skattepligtigt land
  • Reelle ejere og/eller bestemmende personer
  • Koncernstruktur

Som kunde hos Nordea Liv & Pension vil I også opleve, at I ved oprettelse af kundeforhold eller ved opdatering af jeres oplysninger, skal udfylde en legitimationsblanket. Legitimationsblanketterne skal udfyldes af dem, der betegnes som virksomhedens reelle ejere og/eller bestemmende personer.

Blanketter

FirmapensionsaftaleÅbner i nyt vindue (Kend din kunde og legitimation)

Obligatorisk firmapensionsaftaleÅbner i nyt vindue (Kend din kunde og legitimation) 

Vi er af loven påkrævet, at vi kender vores kunder og i den forbindelse skal vi kunne dokumentere, at alle vores kunder er legitimeret. Nordea Liv & Pension følger den danske lovgivning og beder om følgende legitimationsformer på reelle ejere og/eller bestemmende personer:

  • Pas eller kørekort 
        og
  • Sundhedskort

Har du ikke ovenstående legitimationsformer, kan du læse om andre muligheder for legitimering herunder:

Alternativ til pas eller kørekort:

  • Gyldigt nationalt-ID
  • Dansk asylkort
  • Dansk udstedt opholdstilladelse
  • Politi-ID
  • Militær-ID

Alternativ til sundhedskort:

  • Fødselsattest
  • Navneattest

Har du ikke disse dokumenter, er du velkommen til at kontakte os og få oplyst andre muligheder.

Har du spørgsmål?

Du er altid velkommen til at ringe til vores kundecenter på telefon 70 33 99 99.