Jeg står ikke længere ved hospitalssenge og tager blodtryk eller giver hjertemassage – men jeg giver stadigvæk førstehjælp. Nu er det bare syge kunder, jeg hjælper, og jeg har bedre tid til at gå i dybden i min rådgivning.
Jeannette Arp
Skadebehandler

Fra sygeplejerske på traumecenter til skadebehandler

Beslutningen om at skifte sygeplejerske-kittel ud med en kontorstol i Ballerup var længe undervejs for Jeannette Arp, der gjorde sig mange overvejelser.

Hun var blevet sygeplejerske af en grund – hendes hjerte banker for at gøre en forskel. For at hjælpe andre mennesker. Men efter 13 års uafbrudt arbejde med skiftende arbejdstider på Rigshospitalets Operation og Traumecenter havde hun brug for at prøve noget nyt. Og hun havde brug for at få et mere stabilt arbejdsliv.

Ville det være muligt at kombinere normale arbejdstider med et job, hvor hun fortsat kunne bruge sin sygefaglige baggrund og – vigtigst af alt – fortsat gøre en mærkbar forskel for mennesker?

Hvad venter forude?

Det var med et bankende hjerte, at Jeannette til sidst tog springet og lagde traumepatienter, skiftende arbejdstider, men også den daglige tilfredsstillelse af at have været med til at redde liv, bag sig:

”Jeg var bekymret for, om jeg ville kede mig – som sygeplejerske er der fuld run på hele tiden, så kontrasten i mit hoved var stor. Jeg var samtidig nervøs for, om jeg ville miste den menneskelige kontakt, som jeg har været vant til at have til patienterne, og som er helt afgørende for mig,” fortæller Jeannette Arp, der i dag arbejder som skadebehandler i Velliv.

Hun fortsætter:

”Virkeligheden er heldigvis en helt anden. En stor del af min dag går med at tale med og rådgive vores syge kunder, selvom det sker over telefonen og ikke ved sygesengen. En stor forskel fra livet som sygeplejerske er, at jeg nu har tid til at gå i dybden med den enkelte kunde – jeg bliver ikke afbrudt af alarmklokker eller akutte patienter, men kan tage mig den tid, der er brug for.  Og på de rigtig gode dage ender min rådgivning med at gøre så stor en forskel, at en kunde kan raskmeldes.”

En kæmpe frihed

Den afgørende faktor for, at Jeannette valgte at skifte sygeplejerskefaget ud var et ønske om at få en mere balanceret hverdag med normale arbejdstider. Hvordan ser det ud i dag?

”I starten føltes det helt surrealistisk. Tidligere var det patienter og læger, der formede min dag. Nu skal jeg nå de kunder, jeg kan uden at gå på kompromis med kvalitet og ordentlighed," fortæller Jeannette og fortsætter:

"Og så kan jeg arbejde hjemmefra! Det er en vild medarbejderfordel for en som mig. Det giver en kæmpe frihed at kunne spare transport osv. Men når det er sagt, er det fortsat vigtigt for mig at komme ind på kontoret og få de sociale impulser. Det er kombinationen, der er fed.”